Er zijn veel verschillende definities en omschrijvingen over merkidentiteit te vinden. Synoniemen zoals ‘brand identity’, ‘merk profiel’ of ‘corporate branding’ vliegen je om de oren. Maar in basis betekent het allemaal hetzelfde: de merkidentiteit is de persoonlijkheid van jouw merk. Eigenlijk kun je het ook makkelijk zien als een mens (of een vos):
Al deze onderdelen moet één kloppend geheel zijn. En ook niet onhandig als het op een juiste manier aankomt bij je doelgroep en daar blijft hangen. Want daar gaat het uiteindelijk om: herkenbaar zijn en blijven bij jouw doelgroep!
Analyse
In de eerste fase nemen we jouw merkkern onder de loep en leggen we deze langs de ontwikkelingen in de markt én zoomen we in op je doelgroep. Alle informatie verzamelen voor een gedegen onderbouwing.
Brainstorm
Wanneer alle informatie voor handen is, gaan we samen met jou een brainstorm in. Samen denken we creatief na over de weg die we willen inslaan die passend is bij jouw merk. En natuurlijk aansluit bij de doelgroep die je wil aanspreken.
Tekstuele uitwerking (storytelling)
Alle informatie is voorhanden en de richting die jij met het merk op wil ook. Deze input gaan we gebruiken en werken een tekstuele merkidentiteit uit. We gebruiken hiervoor storytelling, zodat de brandstory van jouw merk direct is geschreven in de tone-of-voice die jouw doelgroep aanspreekt.
De merkidentiteit is de ziel van jouw product of dienst. Dit is de basis wat de wereld ziet, hoort een meekrijgt over jouw merk. Deze identiteit en de boodschap die jouw merk te vertellen heeft, moet dus ook aankomen bij jouw gewenste doelgroep. Hierin is kwaliteit en consistentie het belangrijkste! Door consequent jouw merk te blijven presenteren, zal het eerder in de koppies van jouw doelgroep blijven hangen. Om het overzicht te bewaren in de ziel van jouw merk, is het dus belangrijk om deze basis vast te leggen in jouw merkidentiteit. Zo hoef je niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Net zo handig!
Dat klopt! Althans, bij ons. Om het overzichtelijk te houden hebben we binnen onze diensten de tekstuele uitwerking (merkidentiteit) en de visuele uitwerking (huisstijl) gescheiden gehouden. Vaak zie je wel dat dit als één traject wordt aangevlogen. Al vinden andere klanten het juist weer fijner om 2 verschillende partijen hiervoor te hebben. Gelukkig kun je het bij ons allebei, dus jij mag die keuze zelf maken! Wil je ook iets lezen over het ontwikkelen van de visuele aspecten, dus de huisstijl? Klik dan op onderstaande button.
Heb je moeite met het vinden van de juiste bewoording voor jouw merk? We helpen je graag om een doeltreffende merkidentiteit te ontwikkelen. Laat hieronder je vraag of opmerking achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Je mag natuurlijk ook altijd direct contact met ons opnemen via onderstaande gegevens. We horen graag van je!